Nu är våren på väg på allvar och kanske är det så att du funderar på att bygga ett garage eller en carport.
Det är enkelt att förstå att två tuffa vintrar med massor av snö och kyla kan få, även den mest förstående personen, att tappa tålamodet. När man i 5 månader i sträck har skrapat rutor, borstat bilen ren från snö och ibland kanske också haft svårt att få igång bilen efter en riktigt kall natt, är det inte otänkbart att tankarna börjat kretsa kring ett varmare och torrare alternativ att förvara bilen på.
Tänk att kunna gå ut i garaget på morgonen, slippa skrapa rutor och skotta bort snö och dessutom kunna sätta dig på bilens säte utan att behöva ha extra isolering i byxorna. Dessutom finns det flera andra aspekter på det här med garage som är lika bra året runt oavsett väderlek och då tänker vi på den minskade stöldrisken och de utökade förvaringsmöjligheterna som kommer tillsammans med ett garagebygge.
När tanken om ett garage väl har väckts är det inte ovanligt att den växer och blir till ett helt litet garageprojekt som också innefattar förråd, gästrum, smörjgrop eller andra önskningar som ligger den blivande garageägaren extra varmt om hjärtat.Det finns också mängder av olika garagetyper och vilket som passar dig och din familj är mycket beroende av vilken typ av hus ni har. Ett funkishus med det klassiska snedtaket gör sig förstås allra bäst med ett garage i samma stil.
Det är inte bara modellerna på garagen som skiljer sig åt utan typen av garageport kan också variera väldigt mycket. Allt för att olika garage skall kunna få sin ultimata lösning och allra bäst utformade öppningsfunktion. En variant är den s.k. vipport där hela porten löper i ett stycke, på en skena, upp under taket. En annan smart lösning är en sidoskjutport som öppnas genom att man drar, sektion för sektion, åt ett speciellt håll. Detta gör ju också att du kan öppna porten lite grann för att bara ta dig in och ut, de gånger du inte skall passera med bilen.
En annan typ av skjutport är takskjutport. Skjutportarna kräver inget utrymme framför garaget och är extra bra att använda där garaget vetter direkt ut mot en gångväg eller en cykelbana. Sättet man monterar en takskjutport på, gör också att man kan utnyttja bredden på garagets öppning maximalt, vilket blir extra intressant om du har en bil av en lite större och bredare modell.
När man väl har bestämt sig för att bygga ett garage är det många som slår till på ett dubbelgarage och ibland också varianter som ett enkelgarage tillsammans med en tillhörande carport, antingen i förlängningen utanför garageporten eller i direkt anslutning bredvid själva garaget. För några av oss slutar hela idén med ett garage vid att vi nöjer oss med en carport och skaffar på så vis det direkta skyddet för bilen som ursprungstankarna en gång handlade om.
Oavsett vilken typ av byggnad det blir tal om så är det alltid viktigt att man kollar upp frågan runt bygglov hos sin kommun. Likaså är det bra att föra en dialog med berörda grannar för att se till att det inte finns något problem där. Skulle din granne eventuellt inte tycka som du, i garagefrågan, så kan man ändå låta kommunen göra en utredning utifrån den direkta frågeställningen om och i så fall på vilket sätt ett eventuellt bygge skulle kunna påverka din granne. Det är byggnadsnämnderna ute i landets kommuner som har ansvaret för att besluta om bygglov och det är också de som svarar på dina frågor och funderingar runt ett eventuellt bygge.
Ett garage blir ofta till än mer glädje än man först tänkt på. Cyklar kan förvaras där inne, ett tändstiftsbyte eller annan service som du själv klarar på din bil, ger dig en helt annan frihet i form av ljus, värme och skydd för regn och snö. Du kan helt enkelt arbeta med din bil, med tonåringens moped eller byta däck på cykeln när det passar dig, istället för att vara beroende av yttre omständigheter. Har du dessutom en automatisk port öppnare monterad i din garageport behöver du inte heller oroa dig för att det skall vara varken tungt och svårt att öppna och stänga.